Wilhelm Gustloff, katastrofen i skyggen av Titanic

Alle har hørt om RMS Titanic og det tragiske forliset på jomfruturen, hvor over ca 1500 mennesker mistet livet. Den katastrofen blir likevel liten i forhold til historiens største forlis, hvor man antar at over 9000 mennesker omkom. Da det tyske skipet «Wilhelm Gustloff» sank, ble mer enn 5000 barn bølgenes rov.

«Wilhelm Gustloff» var på 25 484 bruttotonn, hadde en lengde på 208,50 meter, en bredde på 23,60 meter, 9500 hestekrefter, en fart på inntil 15,5 knop, og kunne ta 1465 ordinære passasjerer og 426 besetningsmedlemmer.
Skipet ble bygget hos Blohm und Voss i Hamburg. Det ble sjøsatt i Kiel i 1938, og var det første skipet i verden bygget for cruisevirksomhet, gjennom det tyske Kraft durch Freude-programmet. På sin første regulære fart anløp skipet den 2. april 1938 London, for at man innen rammene av en nasjonalsosialistisk propaganda-aksjon skulle gi tyskere og østerrikere bosatt i England mulighet til å komme ombord og delta i folkeavstemningen om Østerrikes tilslutning til Det tyske rike, selv om «Der Ansluss» allerede hadde funnet sted.

Frem til utbruddet av andre verdenskrig 1. september 1939 ble «Wilhelm Gustloff» benyttet som cruiseskip for Kraft durch Freude (KdF). Med Genova som utgangspunkt gjennomførte skipet seks tidagers seilinger langs de italienske kyster. Det ble foretatt seks femdagers seilinger til Norge.

I 1939 bragte skipet med seg soldater fra Legion Condor, som hadde støttet general Francisco Franco under den spanske borgerkrig, tilbake til Tyskland. Etterpå fortsatte de vanlige ferieskipsreisene.
«Wilhelm Gustloff» ble disponert av rederiet Hamburg-Südamerikanische Dampfschiffahrtsgesellschaft, frem til det ble omgjort til lasarettskip for den tyske marinen den 22. september 1939.


Skipet ble oppkalt etter den tyske nazistiske politikeren Wilhelm Gustloff som ble født den 30. januar 1895 i Schwerin i Storhertugdømmet Mecklenburg-Schwerin i Keiserriket Tyskland

Gustloff var ved sin død leder for NSDAP/AO i Sveits, nazistpartiets utenlandsavdeling i Sveits. Han ble skutt og drept 4. februar 1936 i Davos Sveits, av den jødiske studenten David Frankfurter.


Ble hospitalskip

Etter utbruddet av andre verdenskrig ble «Wilhelm Gustloff» den 22. september 1939 overført til den tyske marine som hospitalskip.

Lazarettschiff «Wilhelm Gustloff» frakter skadde soldater hjem til Tyskland etter kampene i Narvik.  FOTO: Bundesarchiv

Under angrepet på Norge i 1940 transporterte skipet sårede soldater.

Fra 20. november 1940 ble «Wilhelm Gustloff» benyttet som kaserneskip for andre ubåt-opplæringsdivisjon i Gotenhafen, nå Gdynia.

Sent på kvelden, 30. januar 1945, seilte skipet fra Gotenhafen (Gdingen, Gdynia), på vei mot Kiel og Flensburg. «Wilhelm Gustloff» var bygget for å frakte ca. 1900 personer, men har denne kvelden over 10 000 bekreftede sivile passasjerer om bord. Tallet antas å være mye høyere men, på grunn av hastverket under flukten og den voldsomme pågangen av desperate mennesker som prøvde å komme med skipet, ble ikke alle passasjerer registrert.
De fleste av passasjerene var flyktninger, hovedsaklig kvinner og barn fra de tyske østområdene, som var på flukt fra Den røde hær og dets framrykking. Resten av passasjerene er for det meste tyske militære, stort sett sårede soldater fra østfronten.

 

Ubåtkaptein Aleksandr Marinesko

Kl. 21:08, noen nautiske mil nord for de nå polske byene Wladyslawowo og Lebaden ved  Stolpmündebankene, ble skipet torpedert av den sovjetiske ubåten S-13.
Kaptein Aleksandr Marinesko avfyrte tre torpedoer mot skipet, som var tydelig merket med både Den røde halvmåne, og Røde kors emblemer, og dermed ett «ulovlig» mål.

Torpedoene som ble avfyrt fra den allierte ubåten traff målet. Mange blir drept av eksplosjonene, andre blir trampet i hjel i panikken som fulgte. Siden skipet var overfylt, fantes det heller ikke nok livbåter. De fleste av livbåtene som var ombord, hadde også frosset fast i taljene og lot seg ikke låre.

Skipet sank på mindre enn 50 minutter. Fraktskip og minesøkerbåtene som kom til, klarte bare å redde 1239 mennesker opp fra det iskalde vannet. De fleste av passasjerene omkommer dermed i det iskalde vannet i Østersjøen.

Senkningen av «Wilhelm Gustloff» går dermed inn i historien som den største skipskatastrofen noensinne.

Vraket av Wilhelm Gustloff ligger på posisjon 55.07N 17.41E på 47 meters dyp. Dette er ca. 30 km til havs, øst for Łeba (17.33E) og vest for Władysławowo (18.24E). Vraket er erklært som krigsgrav, og har dermed også dykkerforbud.

Wilhelm Gustloff i Oslo havn. FOTO: Bundesarchiv
Konsert for skadde soldater ombord på Wilhelm Gustloff i Oslo havn. FOTO: Bundesarchiv

 

 

Author: Redaksjonen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.