Mordene i Kongo

(Last Updated On: 10. desember 2018)

Om filmen

Mordene i Kongo (2018)

Slippdato: 26. October 2018
Medvirkende: Aksel Hennie, Tobias Santelmann, Ine Jansen, Dennis Storhøi
Sjanger: Drama, Crime
Spilletid: 128 min
Original Tittel: Mordene i Kongo
:
Produksjonsselskap: ZDF/Arte, Friland Produksjon

Skuespillere Mordene i Kongo

  • Aksel Hennie
  • Role: Joshua French
  • Tobias Santelmann
  • Role: Tjostolv Moland
  • Ine Jansen
  • Role: Ane Strøm Olsen
  • Dennis Storhøi
  • Role: Morten Furuholmen
  • Tone Danielsen
  • Role: Kari Hilde
  • Anthony Oseyemi
  • Role: General Kazumba
  • Hakeem Kae-Kazim
  • Role: Victor Makuni
  • Milton Schorr
  • Role: German Backpacker
  • Christoffer Staib
  • Role: Halvard Mo

Filmcrew Mordene i Kongo

  • Marius Holst
  • Director
  • Nikolaj Frobenius
  • Writer
  • Christian Fredrik Martin
  • Producer
  • Asle Vatn
  • Producer
  • John Andreas Andersen
  • Director of Photography
  • Bo Ehrhardt
  • Co-Producer
  • Tomas Eskilsson
  • Co-Producer
  • Raimond Goebel
  • Co-Producer
  • Aksel Hennie
  • Executive Producer
  • Lone Korslund
  • Executive Producer
  • Rebecka Lafrenz
  • Co-Producer
  • Mouns Overgaard
  • Line Producer
  • Mimmi Spång
  • Co-Producer
  • Stian Tveiten
  • Associate Producer
  • Johannes Ringen
  • Music
  • Johan Söderqvist
  • Music

Trailer Mordene i Kongo

Marius Holst har laget en svært vakker film visuelt, men også en altfor lang film som styrker inntrykket av Moland og French som to naive opportunister på jakt etter spennende eventyr i Afrika, i en slags barnslig variasjon av Indiana Jones.

Forskjellen er likevel at Indiana Jones VET vi er fantasi. Hvor mye av denne filmen som er basert på fantasier og syke ideer oppe i hodet til hovedpersonene får vi liksom aldri greie på.

Filmen viser oss ikke på noen som helst måte hva som egentlig skjedde, på en overbevisende måte.

Den bekrefter det vi allerede tror vi vet. At disse to var fullstendig klar over at de gamblet med ekstremt høye odds og muligheten for enorm avkastning. At de, når det ikke gikk, skylder på alle andre enn seg selv. Og forventer at noen andre skal løse problemet deres. «Norske myndigheter får oss hjem om noen dager».

Duoen ønsket å være, macho, sterke, og selvstendige menn. Men når det går galt, forventer de at «mamma skal komme å blåse på», det vil si at det samme samfunnet de har forlatt og forakter, Norge, skal ordne opp i deres fadeser.

«Det er veldig enkelt. Det er bare å betale», som Tjostolv Moland postulerer til advokat Morten Furuholmen (Dennis Storhøi) i fengselet.
Synd bare at ingen kan ordne opp i denne filmen, som blir uvirkelig, sutrete, og vanskelig å bli klok på. Filmen blir for lang, alt for lang for å fortelle om to sære karer på Afrikatur som driter seg ut.
Tobias Santelmann gjør Moland visuelt og personlighetsmessig nærmest perfekt. Spesielt i hans personlige reise fra tøff leiesoldat til ravende gal malariasyk.

Aksel Hennie prøver å balansere French som han som «bare var med», som samtidig har de store filosofiske vyene om menn og mandighet.

Dette er det som er mye av problemet i filmen også. Den overlevende får vist seg frem som en god samaritan. Det er godt mulig det var sånn, men troverdigheten har både French og Moland slitt med siden dramaet startet. Den manglende troverdigheten er det man lykkes best med å overføre til filmen også.
Filmen bekrefter fraværet av ansvar og anger hos personene som filmen skal fortelle om.

Det avsluttende bildet der Moland og French lekesikter med usynlige våpen på savannen, bekrefter at filmskaperne ser på dem som to gutter som trodde de bare skulle på eventyr. Og for et eventyr det ble. Bare ikke på film.
Filmen får en stjerne. For forsøket.

1

Author: Filmredaksjonen