Flere likheter mellom flystyrtene i Etiopia og Indonesia. Hele Europa stenges for Boeing 737 MAX 8

(Artikkelen ble oppdatert: 13. mars 2019)

Flystyrten i Etiopia har flere likheter med styrten i Indonesia i oktober, mener eksperter. Amerikanske luftfartsmyndigheter (FAA) mener på sin side at Boeing 737 Max 8 kan fortsette å fly.


SISTE: Også New Zealand stenger luftrommet for flytypen Boeing 737 MAX 8, som har vært involvert i to dødelige ulykker de siste fem månedene.


Det norske Luftfartstilsynet besluttet etter dette også å innføre et midlertidig forbud i norsk luftrom.

Tilsynets beslutning ble tatt på bakgrunn av en anbefaling fra Det europeiske luftfartssikkerhetsbyrå (EASA), som er europeiske luftfartsmyndigheters øverste organ.

«Det betyr at norske myndigheter umiddelbart kommer til å suspendere og sette denne flytypen på bakken, og luftrommet stenges for denne typen fly både inn, ut og i Norge«, sier luftfartsdirektør Lars Kobberstad.

Søndagens nye flystyrt har igjen vakt spørsmål om sikkerheten rundt av Boeings populære 737 MAX-fly.

Flyet som styrtet søndag og kostet 157 mennesker livet, er en av de mest moderne, en 737 MAX 8-maskin, og ble levert i november i fjor.

Det er samme type fly, fra selskapet Lion Air, som styrtet i oktober da 189 mennesker omkom.

Den amerikanske professoren i luftfartssikkerhet, William Waldock, er en av dem som mener at det vil vekkes mistanke rundt sikkerheten på flytypen fordi det samme type flyet krasjet på samme måte, med nesen først, og som etterlot vraket i småbiter.

Han får støtte fra Alan Diehl, tidligere etterforsker for National Transport Safety Board (NTSB). Diehl mener at likhetene, blant annet at mannskapet på begge flyene raskt etter avgang merket at noe var feil, «klart tyder på et potensielt kontrollproblem» med det etiopiske ruteflyet.

Samtidig påpeker han at årsaken til styrten kan være så mange, for eksempel motorproblemer, pilotfeil, vektbelastning, sabotasje eller kollisjon med fugler.

Author: Redaksjonen